Всички са виновни за неграмотността

юли 22, 2009 в 9:56 am | Публикувано в Злободневни | 37 коментара

След като от Софийския университет вчера обявиха резултатите от изпита по литература, митът за успешните реформи в системата на образованието рухна окончателно. Основен фактор за това близо 50% от оценките да са двойки, се оказа неграмотността на кандидат-студентите.

Разбира се, журналистите (голяма част от тях също неграмотни) с удоволствие ще подхванат темата и ще започнат да дъвчат въпроса за виновниците за тези плачевни резултати. Но не е достатъчно да посочиш някого с пръст и да кажеш „Той е! Да го изгорим на кладата!“ Виновни са всички, а не само министърът, министерството и/или „системата“.

Виновни са родителите, защото пълната липса на заинтересованост към резултатите на децата им подпомага немарливостта, към която младежите и без това са склонни. За тях беше по-важно да настояват (умело подтиквани от децата си) за по-творчески подход при провеждането на изпитите, който да включва есета вместо заучени теми и където „нашето гардже“ би могло да разгърне колосалния си умствен потенциал и да създаде текстове, които ще останат в историята с чутовната си ерудираност. Ядец! Имаше и есета, при това май дори не от тази година, но децата пак се провалиха. Вместо да се опитат да решат проблема заедно с училищата, майки и татковци, баби и дядовци, чинки и шуренайки застанаха „на нож“ срещу една върволица министри, експерти, директори и други чиновници, от което, както всички видяхме, не произлезе нищо градивно.

Виновни са учителите, защото съзнавайки или не, възпроизвеждат една порочна образователна система, която стимулира зазубрянето, без да оставя трайни следи в претрупаните от информация мозъци на учениците. И понеже на самите тях им беше скучно, не се опитваха особено да разчупят модела на преподаване и да стимулират поне наченки на заинтересованост у децата. И предпочетоха да припечелват допълнително от частни уроци, с променлив успех.

Виновно е министерството, защото за последните 20 години не направи нищо повече, освен много плахи опити за промени в начина на преподаване. Когато стана ясно, че с кадифената ръкавица няма да се получи, ведомството просто реши да остави развитието на образованието десетки години назад. Тонове излишно знание, представено по начин, който тренира скуката, с учебници, по 5-6 на предмет, написани по ужасяващ не само специалистите начин. А можеше да вземат пример от по-развитите образователни системи, където учениците са буквално мотивирани да знаят. Вярно, те се специализират, знаят много за малко неща, но по-добре това, отколкото да знаеш малко за още по-малко.

Виновна е държавата, защото не предложи достойно заплащане на преподавателите, като по този начин остави кадърните учители да сменят попрището и да станат я преводачи, я (за съжаление) продавачи, а остави в класните стаи предимно слаби педагози, които и без това не разчитат на друга кариера, да се опитват без особен успех да ограмотяват учениците. Виновна е и за това, че не предвиждаше подобаващ дял от бюджета за образователни програми, подобряване на материалната база (да ме прощавате за поостарелия израз), стимулиране на знаещите и подпомагане на незнаещите.

Виновни са университетите, защото не подготвиха достатъчно квалифицирани преподаватели, които да поемат щафетата от опитните си по-възрастни колеги, които започнаха да се пенсионират и по този начин оставиха зееща рана в и без това болното ни училище. Вместо това социалната педагогика, филологиите и други важни учебни дисциплини се превърнаха предимно в сбирщина на закъсали младежи, които гледаха „да се закачат“, колкото да се каже, че учат „вишо“.

Най-малко са виновни самите ученици, защото те избраха по-лесния път и просто се възползваха от целия този вакуум в образованието, който им позволи да живеят в пълна незаинтересованост за бъдещето си. Плодовете на тази незаинтересованост ще ги берем съвсем скоро…

Една утеха все пак остана. На всички нива на образователната система все още има кадърни хора, които макар и малко, се опитват да променят статуквото. Има експерти, които се борят не просто да ремонтират образованието, а да го сменят изцяло. Има учители,  водени от някакъв удивителен и почти идиотски идеализъм, които упорито се опитват да променят начина на преподаване и да мотивират младежите. Има ученици, които въпреки всичко се опитват да научат повече, дори им е интересно да го правят. Има родители, които внимателно следят какви ги вършат синовете и дъщерите им и реагират своевременно, когато видят, че някъде нещо куца.

И парадоксалното във всичко това е, че тези хора успяват да се представят на ниво дори в условия, които всячески се опитват да ги спрат, да ги форматират и да ги „възпитат“ в поддържане на установения ред. И използват наложените правила, за да ги преодолеят. И усилията и знанията им биват оценявани дори там, където би трябвало да бъдат санкционирани.

Това е утехата. Тя обаче помръква, защото тези хора са все по-малко.

Да спасим малцината!

37 коментара »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Христо,
    Не съм съгласен напълно с тебе. Склонни сме да преувеличаваме значението на резултатите по български език и литература в Софийския университет. Другаде нещата не изглеждат чак толкова катастрофални. В УНСС кандидат-студентите трябваше да се спрвят с доста труден тест по български език и езикова култура и по литература, но само 25% от явилите се имат слаба оценка. Проблемът е преди всичко в Софийския университет, който – за да запази досегашния формат на частните уроци за подготовка – упорито се съпротивлява да въведе адекватен изпитен формат за кандидатстване. Ако преди 50 години беше някакво колективно изживяване какво се е паднало като тема в СУ, отдавна вече не е така. Не познавам човек извън СУ, който да поддържа тази форма за изпитване. А и в самия СУ има доста брожения срещу темата по литература. Есето, за което говориш

  2. Есето, за което говориш, няма нищо общо със стандартната представа по света за есе (съчинение) – то е ен пъти по-сложно от темата, защото изисква разсъждение върху литературни цитати. Мисълта ми е, че не бива да правим заключения за равнището на грамотност САМО въз основа на резултатите в СУ. Може поне да се сравнят с резултатите в УНСС, където от три години изхвърлиха литературната тема като форма за изпитване и правят нещо съвременно и адекватно.

  3. С теб не мога да споря, познаваш нещата много по-добре и по-отблизо. За частните уроци в СУ съм напълно съгласен – това си е бизнес за милиони. Но самият факт, че УНСС въвеждат тестове, на които децата се представят добре, според мене не е доказателство, че нивото на грамотността се подобрява. Познавайки порочните практики във въпросния университет, съм силно склонен да ги подозирам в изтичане на информация, която също може да се зазубри…

  4. Освен това именно СУ е стожерът на остарялата образователна система, срещу която трябва да се борим. Именно там си проличава, че нещата не работят правилно. Едно е да решаваш тест, а съвсем друго – да пишеш текст. Поне според мен:)

  5. Виновни са всички, а не само министъра,

    правилно: министърът

    Нататък просто не четох!

    Вие колко щяхте да изкарате на изпита?

    За сведение: не съм филолог!

  6. Как да подобрим системата в образованието ?Като пращаме децата на предучилищна на 5годинки ли?А на 6 ли ще отидат в първи клас? Не господа бъдещи и настоящи министри, оставете детството на децата ,мозъчетата им още не са готови за това.Нашите майки и баби започваха училище на 8 год.възраст и имат много по трайни знания.Не във възрасттан на започване на у-ще Ви е проблема.Размърдайте малко и вашите мозъци и измислете нещо по стойностно и полезно за всички,а не гледаите само да кажете, че ето на ние правим нещо.Правете наистина нещо, но по -умно и полезно за целия народ и най вече за децата на БЪЛГАРИЯ.Освен това учебниците са написани на академичен стил и неразбираеми за тях,как да не ги зазубрят.

  7. @ani – благодаря за корекцията, приемам я като напълно заслужена. Колкото до четенето по-нататък, изборът си е Ваш. За сведение – и аз не съм филолог:)

  8. @Анонимен – това с учебниците е само един от многото проблеми, за съжаление…

  9. Действително трябва да отворим дискусия по тази тема. Часовете по бг език и литература трябва да се занимават с литература и особено с български език. СУ и дори литературното крило в него, наложило усложнения теоретичен апарат в анализите, имаше политическо представителство в няколко парламента. Владимир Атанасов, един от първите и известните писатели на подобни академични текстове за подрастващи, беше министър по едно време. Така книгите и учебниците на господата от Софийския, като Валери Стефанов, който в момента е декан, и т.н. се наложиха в училищата и се фаворизират като стил при кандидатстване в СУ. Тогава този тип анализ и писане, имитирайки със закъснение, разбира се европейски и американски теоретични тенденции, беше свежа струя, революцията на младот поколение мислители в академичния живот, както и може би начин да се въведе една по-меритократична система на промоция на кадри, но на школско ниво е подривна и изключително опасна дейност. Влязох в специалност българска филология през 1991 година и познавам системата и актьорите в нея от самото й начало. Масово асистентите на моите професори пишеха и защитаваха дисертации по този начин и бих казала, че малко се занимават с изследователска и събирателска дейност, все повече и само с теоретични анализи и компаративно четене. Не случайно и в Америка литературните факултети са се обрекли на самоизяждане и изолация от обществените процеси. Но това е резултат и на една тенденция не само в литературата, но и в бизнес обучението например, през последните няколко десетилетия да се усложни теоретичния апарат, с което да се защитят високите такси за обучение. Взех и педагогическа специализация – учебникът на професор Кирил Мирчев беше натъпкан до глупост с подобни теоретизации, но най-главното го нямаше. Учениците от математическата гимназия по време на практиката ми ме гледаха така, сякаш им говоря на латински. А аз се питвах да им преподам Смирненски по новия и единствен за нас, студентите, начин. Тогава се отказах да се мъча на това поприще. Та тези хора са вече доценти, тепърва ще поемат юздите на професорското тяло, тоест в близките няколко десетилетия не виждам промяна за СУ, но истински се надявам учителите по литература да вземат в свои ръце преподаването и да наложат разбираеми, съобразени с възрастта на децата учебници. Последно ще кажа, че когато се готвех за СУ, ходех на уроци по литература една година и книгите и анализите на гореспоменатия Владимир Атанасов, Милена Атанасова и Валери Стефанов, както и Никола Георгиев, разбира се, бяха Библията, по която се учехме. Въпреки че завършвах английска гимназия, трябваше ми известно време, за да науча новите думи и да ги ползвам адекватно на български, но бяхме силно мотивирани да влезем БФ в СУ. По-умните се прехвърлиха в право на втората година. Не мога да си представя какво е деца в 6 клас да ползват този теоретичен апарат. Византийщина в сегашно време. Няма по-добър начин да отвърнеш едно дете от изучаването на литература и собствения му език от този да направиш непонятни и твърде абстрактни понятията и анализите. 50% двойки е твърде показателно и много тревожно, но не за интелектуалното ниво на децата, а за това колко грешен е подходът към тях. И нека да не обвиняваме наред всички, все пак си има възрастови психолохически ограничения и ако уебниците и преподаването не е съобразено, а повторението и упражнението при ученето на бг език не е залегнало като принцип на заучаване, то 50% двойки е абсолютно логичен резултат.

  10. Човек, тя цялата ценностна система на обществото е проядена като разлагащ се труп, как очакваш да има грамотност в писането? Направо като засека някой масов форум със средна възраст на участниците 18 години и се люшкам между сълзи, бяс, презрение и отвращение. Ти впрочем би трябвало да познаваш нещата далеч по-отблизо, нали имаш досег с работи на съвременни гимназисти. Прав си, че най-малко е тяхна вината. Какво очакваш, като си бият преподавателките в час? В слободията е причината, и то не в училищата, а в целият социум. Целият народ български има нужда от дисциплина, ама как да стане, като рибата се вмирисва откъм главата, т.е. за да бъде народът дисциплиниран и да уважава себе си (респективно оттам и езика си), трябва елитът му да бъде такъв, а не азисчовци, жалки корумпирани боклуци и прочее… ааарг…
    ПС. Ани! Човекът е направил техническа грешка – гарантирам – познавам го по-добре от самия него и е един от рядко грамотните (Х., не се хващай за любимия си израз, саркастично парче такова) елементи, с които съм си имал вземане-даване през годините. Плюс това (понеже съм злобен, дребнав и почитател на д-р Хаус), на изпита по литература този конкренто скромен списвач на блог положително щеше да изкара доста висока оценка, особено на фона на общото ниво на грамотност и умения за развиване на тема. Vale.
    Апропо, интересно ми е сега СУ каква песен ще запеят след изказването на г-н Ректора на 24-ти май (ако не ме лъже паметта). Както Христо подчертава, в СУ е една работа, да не си е работа (със самурайско самообладание се сдържам да не използвам далеч по-вулгарен, но уместен израз). Не мога да скрия, че ехидно потривам ръце като си представям как СУ ще се загърчи сега, за да не изпусне плащането на семестриални такси (и изпити, по съвместителство) от тия близо 50%. В един по-справедлив свят щях да имам възможността да добавя и „Съболезнования молим да не се изказват“, но съм сигурен, че СУ ще прави, ще струва, но ще намери начин да си получи своето. Или по-простичко казано, ще цитирам папагала на вероятно бъдещата си съпруга: Тц-тц. Тююю!

  11. Е, ето и корекцията с цел превенция на дребнави поправки: целия, не целият. Какво да кажа – на близо два литра бира съм.

  12. Здравейте,
    не мога да остана равнодушна към написаното в блога. Майка ми е учителка и знам, че тя НЕ Е ВИНОВНА за положението в училищата. Много е лесно да се плюе по учителите и да се сочат с пръст, че те са виновни, че те не правят интересни предметите. Господине, те не са клоуни. Аз неотдавна съм завършила една много елитна гимназия в София „Национално Търговско-банкова гимнация“ и то с отличие. Там учителите ми не са били забавни и пишеха двойки наред щом незнаеш. Тъй че не ми ги жалете „бедните неграмотни деца“, защото за това са виновни незаинтересованите им родители и те самите. Щом може едни да учат, а други не, значи проблема си е на учениците. И стига сте обяснавали какви филолози и педагози излизат, при положение че и двете професии са ниско, дори унизително зле заплатени. Аз завършвам догодина чешка филология и не смятам да я практикувам именно по тези причини.
    Не на последно място единственото, за което съм съгласна с вас, е че има проблем с образователна система като цяло. Аз как помня всичко от 4 клас, което съм научила, а сега ако питам едно дете, което май месец си е взело бележника сигурно няма да помни и предметите, които е изучавало. Проблема е в системата не в учителите. И когато учителите взимат европейски и достойни заплати, тогава си позволявайте да ги плюете и да обеснявате, че не си вършат работата!
    С уважение:
    В.К.

  13. Госпожо В. К., моята майка също е учителка, вече пенсионирана. По български език и литература. Аз също смятам,ч е тя НЕ Е ВИНОВНА, но бих казал, че тя е сред малцината, които НЕ са. Разбира се, че нещата варират, затова не съм и абсолютизирал вината. ИМА хора, които се опитват да работят добре. Има учители, директори, чиновници, родители, ученици и т.н., които се борят за промяна. Проблемът е, че те са изключително малко.
    Не виждам да си противоречим и в тезата за филолозите и педагозите. Аз съм казал същото, което и вие – качеството пада, защото можещите хора нямат стимул да работят това, в което са най-добри. В повечето случаи остават хората, които нямат друг избор, защото не им достигат качества.

  14. Вкратце: Цялата ни държава е едно блато! Не можем да искаме да съществува(т) „Остров(и) на блажените“ сред него. Заместете образованието ни със каквато и да е друга съставна част на обществото (държавата) – да не би да се получи НЕРАВЕНСТВО? Всички съставки са като образованието – повърхностни, блудкави, скапани, корумпирани, неефективни (може да се продължи до степен n+1). А радващият (!?) факт, че родителите ни (ако са били учители и са си изпълнявали задълженията като хората) като изключение/я потвърждават правилото: Слепци са водили и се опитват да водят окатите! Което е за оплакване!

  15. Учителка съм от 5 години, и съм майка на 13 годишно дете.
    Съгласна съм с коментарите. Но както се казва – едно е да искаш, друго е да можеш, трето и четвърто – да го направиш. Нуждите ни от свобода на словото, технологии, движение – от времето на тоталитаризма, преляха в диполи на многознайство – профанщина, информираност – безхаберие, богатащина – мизерия, и т.н. Искам да кажа, че възрастните се оправят трудно с това, какво да говорим за „незаякналата“ психика на децата. Те търсят постоянно авторитети, без да знаят какво е авторитет, търсят решения, без да разбират задачата, пишат на български – ама не съвсем, говорят на български – ама не съвсем, модерни са – ама не съвсем и пр. Няма ги онези фундаменти на ценностите, около които да ги бъде и вариациите. Не съм филолог, и не съм социолог, но ми е трудно да изразя омерзението си от някои истини, които „възпитават“ децата ни с толкова пагубна методичност. Ако не заработят възрастните върху тези фундаменти – старите си отиват, а младите – нашите деца ли са?
    Считам, че чуждиците, шаблоните, жаргоните и скайп-ския (разбирай – чатърския – ха, кажи го на български – в превод: лек, непринуден разговор…), е време, да си отидат при вариациите. Явно е, че само с личен пример – не става – все по – малко е, чрез четене – все по – малко е, чрез писане – какви ли не символи по клавиатурите, според мен е нужен коректив (не санкции)- в интернет, където си намират темите по литература и по цял ден си общуват, върху т-шъртките (да де – тениските), с които демонстрират идолите си – те могат да се изписват и на български и на други подобни места. Изобщо модните, рекламните, културните и пр. деятели трябва да си ангажират ангажираната мисъл с тези въпроси. Тогава и за училището ще е по-възможно да изгради и надгради нужното у децата.

  16. Здравейте!Напълно съм съгласна с изказаните по-горе становища за неуспешната образователна система. Бих искала да прибавя още няколко неща. Когато аз бях ученичка след всеки час за нови знания/не само по български език и литература, а и по математика/ имаше един , а понякога и два часа за упражнения и затвърждаване на знанията. Сега това липсва. Всеки учебен час – нови знания. Научил-ненаучил ученика, учителят е длъжен да продължава нататък, защото „разпределението го зове“. Знанията преминават през главиците на децата и изтичат като вода. Само ден по-късно те вече не помнят какво са учили вчера, защото елементът „затвърждаване“ липсва.
    Много бих искала да попитам някой министър на образованието /независимо кой/ дали му е известно колко ученици от горния курс имат учебници. Масово учениците не си купуват учебници, да не говорим за помагала, а когато им кажеш, че не може без учебник, свиват рамена с довода:“Знаете ли колко струва?“
    Виновни са и прехвалените делегирани бюджети на училищата, с които министър Вълчев си „изми ръцете“ след учителската стачка и прехвърли отговорността за учителските заплати на директорите, обвързвайки бюджета на училището с броя на учениците. А сега, иди пиши двойка или изхвърли някого от училище. Нали всеки ученик носи пари на учебното заведение, от които зависи всичко, в това число и заплатите. Това са само част от нещата, но другите вече ги има изложени по-горе

  17. […] мисли из дебрите на един сив мозък Току-що прочетох един пост в блог за неграмотността на учениците, провокиран от […]

  18. 1-УЧЕБНИЦИТЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПИШАТ ОТ УЧИТЕЛИ ОТ СЪОТВ.ОБРАЗОВАТЕЛЕН КРЪГ -ОСНОВНО,- И ТО ЗА ДО4 КЛАС,ОТДЕЛНО ДО 7 КЛАС И ЗА СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ,А ВЕ ОТ
    АСИСТЕНТИ ОТ УНИВЕРСИТЕТИТЕ,КОИТО В ЖЕЛАНИЕТО ДА НАПРАВЯТ ВИСОКИЯ СТИЛ ВЪВ ВИСШЕТО УЧИЛИЩЕ РАЗБИРАЕМ ЗА УЧЕНИЦИТЕ,ПРАВЯТ УЧЕБНИЦИТЕ ОЩЕ ПО-НЕРАЗБИРАЕМИ. ПРЕПОДАВАТЕЛИТЕ СЪС НЕ ПО-МАЛЪК ОТ 10 ГОДИШЕН СТАЖ НАЙ-ДОБРЕ ЗНАЯТ КАКЪВ,КОЛКО И КАК ПОДНЕСЕН МАТЕРИАЛ СЕ УСВОЯВА В СЪОТВ.ВЪЗРАСТ. СЛЕД КОНКУРС СЪОТВ.УЧЕБНИК ДА Е ЕДИН ЗА ЦЯЛАТА СТРАНА,А НЕ ДА СЕ ЗАДОВОЛЯВАТ КОМЕРЧЕСКИТЕ АПЕТИТИ НА РАЗНИ УЧЕБНИКАРСКИ КОЛЕКТИВИ.
    2.материалът трябва да се поднася в спирални кръгове.УЧИЛ СЪМ ПРЕДИ 9 СЕПТ.44 Г. – МАТЕРИАЛЪТ В ОТДЕЛЕНИЯТА ТОГАВА СЕ ПОВТАРЯЩЕ В ПРОГИМНАЗИЯТА,ВЕЧЕ ПО-РАЗШИРЕН,ЗАВИНАГИ СА ОСТАНАЛИ ВСИЧКИ НЕЩА КОИТО СЪМ ИЗУЧАВАЛ – ГРАМАТИКАТА СЕ УЧИ ДО КРАЯ НА ОСНОВНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ТРЯБВА ВЕДНАЖ ЗАВИНАГИ ДА СИ Я НАУЧИЛ,КАКТО И МАТЕМАТИЧЕСКИНТЕ ИСТИНИ, И ОСНОВНИТЕ ГЕОГРАФСКИ,ИСТОРИЧЕСКИ,ФИЗИЧЕСКИ И ПР.ПОЗНАНИЯ.
    3.тези кръгове помагат за запаметяването на основните познания за цял живот
    4.НЕ Е НЕОБХОДИМО КАТО ЗАВЪРШИШ ДА СИ ПРОЧЕЛ – ДА ПРОЧЕЛ,НО НЕ И ЗАПОМНИЛ ХИЛЯДИ НЕЩА,ЧАСТ ОТ КОИТО ЩЕ УЧИШ ВЪВ ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ ,А ДРУГИ ЦЯЛ ЖИВОТ. така канавата на знанията ще останат завинаги в паметта ти и ще бъдеш човек собразование и няма да получаваш двойки.
    5.разбира се контрол върху учениците и от рано привикване на труд,а той в тази възраст се полага за учене,а не за блеене пред телевизора,компютъра а за бдене над книгат
    6.И ДОКОЛКОТО ЩЕ БЪДЕШ ПРЕД ТЕЛЕВИЗОРА – АМИ ТАМ НЕ ЗНАЯТ ДА СЕ ИЗРАЗЯВАТ И ФОНЕТИЧНО И ГРАМАТИЧНО И СТИЛОВО – ВИЖДАШ ДАЖЕ КАК ЧЕТАТ,АМИ ТОЗИ НАПИСАН ИМ ТЕКСТ НАЛИ МИНАВА ПРЕЗ РЕДАКТОРИ,НАЛИ ВСИЧКИ ТЕ СА ЗАВЪРШИЛИ ВИСШЕ ФИЛОЛОГИЧЕСКО ОБРАЗОВАНИЕ
    7 СТИГА СМЕ ЗАЛИТАЛИ НАСАМ-НАТАМ А ДА ПЕРЕФРАЗИРАМЕ ПОРЪКАТА ТАКА -БЪЛГАРИНО,ЗНАЙ СВОЯ ЕЗИК ЗА ДА НЕ СЕ ЗАГУБИШ ПО СВЕИТА..
    8.ДА ЗАБРАВИМ „УЧИ ЗА ДА НЕ РАБОТИШ“ И „УЧИ АНГЛИЙСКИ ЗА ДА ЕМИГРИРАШ В ЧУЖБИНА ДА СИ ГЛЕДАШ ЖИВОТО..“,АМА ТУК ИСКА ВЕЧЕ И ДА СИ СТЕГНЕМ ИКОНОМИКАТА И ОТ ТАМ ДЪРЖАВАТА,А НЕ ДА НИ УПРАВЛЯВАТ ТАКИВА ДЕТО ВСИЧКО ЩО Е ЦЕННО ГО ПРАВЯТ НА СКРАБ ЗА ПРОДАН…

  19. Уви, нещо много важно убягва на всички ви, и особено на автора. Не мога да не призная, че блогът е добре написан, и дори на пръв поглед изчерпателен. НО….
    За съжаление дори автора не може да избяга от типичното ни късогледството. Дори в коментарите не видях и помен от един вжан, може би най-важният фактор на базата на който можем да съдим – време !
    Грамотността е качество което се постига с дългогодишна практика, като често дори са нужни цели 11 години за да се постигне. Как тогава очакватде една реформа направена преди …. 3 години (?) да даде резултати ? Каква трябва да бъде тази реформа, която да мотивира учителите, учениците и родителите за толкова кратко време, и при това да даде релани резултати ? Всички тези са хора, както и вие, и знаете че реформите се случват много бавно, трудно, и най-удачно е да се измерват с поколения, а не с мандатите на управляващите.

    Напълно съм съгласен, че всиеки сме виновни ! Но ще добавя и нещо с което на никой не му е хрумвало до сега – очаквания. Причините за разочарованията в повечето случай не са резлутатите, а самите очаквания – често прекомерни и нереалистични, и дори грандомански.

  20. Според мен изпита по литература е безумен, аз умишлено не отидох на него навремето. Помня, че една от оценяващите, Милена Кирова, има текст със заглавие „Бай Ганьо в банята или митът за къпещата се богиня девица“. Литераторите са почти болни хора и предмета им е сред основните виновници хората да не четат, ако не си намерят интересни книжки сами. Лошото е, че децата отрано се приучават, че четенето е мъчение.
    Така, че ученици и родители може би си имат вина, но литературата за мен е болен предмет. Да чета обожавам, литература мразя!

    • Винаги съм смятала, че литературата е необходим и същевременно излишен предмет. Необходим, защото запознава нищо неподозиращия ученик (ако му пука, разбира се) с автори и творчество, които едва ли ще си направи труда да опознае; също така до голяма степен наистина те кара да си размърдаш мозъка и да се опиташ да видиш поне отчасти онова, което се крие зад напечатания текст. Излишен е, защото огромната част от преподавателите следват или остарели методики, или някаква измислена от самите тях система, която уж разчупва стереотипа. Заради една такава (със собствена система) преподавателка, намразих предмета литература, защото тя оставяше учениците си да подготвят уроците й и след това сами да ги изнасят, което щеше да е интересно ако тя не беше алергична към всякакъв вид кретивност и иномислие. Комбинацията от мързел, високомерие и неприязън от страна на преподавателите е убийствена за желанието да подобриш успеха си в тяхната област, особено когато тя не ти е най-силната. И още нещо – винаги ми е било много странно как учителите може да са толкова убедени, че даден автор е искал да каже именно това, което фигурира в книжките на литературните критици, а не нещо друго, което да е също толкова вярно, но да не се приеме само защото го е споделил някой ученик. В крайна сметка, не е ли целта на този, а и на всички предмети, да те научат да мислиш, а не само да ти пълнят главата със знания?

  21. НИЩО ГРАНСОМАНСКО И ПРЕКОМЕРНО НЯМА В ТОВА ДА ИСКАШ КАТО ПРАТИШ ДЕТЕТО СИ В УЧИЛИЩЕ СЛЕД 7 ГОДИНИ ДА ЗНАЕ ДА ЧЕТЕ,ПИШЕ И ГОВОРИ ГРАМАТИЧЕСКИ,СМЕСЛОВО ПРАВИЛНО.а ЗА СТИЛОВО СЕ ИСКА ПОВЕЧЕ ВРЕМЕ И ТОВА Е СРЕДНИЯ КУРС – ДА МУ СЕ ПОДНЕСЕ ТОЛКОВА ЛИТЕРАТУРА,ТАКАВА ЛИТЕРАТУРА И ПОДНЕСЕНА ПО ТАКЪВ НАЧИН,ЧЕ ДА ОВЛАДЕЕ НАЙ-ДОБРИТЕ СТИЛОВЕ НА ИЗКАЗ И ВЕЧЕ ДА Е НЕ САМО ОБРАЗОВАН НО И КУЛТУРЕН ЧОВЕК. ДА ТУК ОЧЕВИДНО ВЕЧЕ Е И УЧИТЕЛЯ – НЕГОВАТА ПОДГОТОВКА,А И КСАМОТО НЕГОВО ОБУЧЕНИЕ ПРЕЗ КОЕТО Е МИНАЛ… ДА ТУК СА И РОДИТЕЛИТЕ КОИТО ТРЯБВА ДА ИЗПРАТЯТ В УЧИЛИЩЕ ВЪЗПИТАНИ,ВЕЖЛИВИ,СКРОМНИ И ДОБРИ ДЕЦА…ДА ТУК Е И РОЛЯТА НА УЧИЛИЩНИЯ ПРАВИЛНИК – СТРОГ,НО СПРАВЕДЛИВ,КОЙТО ЩЕ ПРЕСЕЧЕ В ЗАРОДИШ РАЗЮЗДАНОСТТА,НЕУВАЖЕНИЕТО И ГАМЕНАРИЯТА В УЧИЛИЩЕ…И СЕГА МАЛКО ИСТОРИЯ – НА ВРЕМЕТО СЕ ИСКАШЕ НА 3 КРАЧКИ ПРЕД УЧИТЕЛЯ ДА СВАЛИШ ФУРАЖКАТА И ДА ПОЗДРАВИШ!!! ИМАШЕ КЛАС СТАНИ! ЗА ДА ГО ПОСРЕЩНЕШ И ОЩЕ НЕЩО – 5 ГОДИНИ СЛЕД 99ТИ СЕПТЕМВРИ 44 Г. ОТ ПЛОВДИВСКАТА І-ВА МЪЖКА ГИМНАЗИЯ ЗА ДА ОПИТ ЗА ИЗМАМА ПО ВРЕМЕ НА КЛАСНА БЯХА ИЗКЛЮЧЕНИ И ЗАВЪРШИХА В АСЕНОВГРАД НЕ ДРУГИ,А ДВАМА БЛИЗНАКА СИНОВЕ НА ПОЗНАЙТЕ КОЙ? .. НА НАРОДЕН ОБВИНИТЕЛ ОТ НАРОДНИЯ СЪД – А КАК ВИ СЕ СТРУВА…ЕТО ОТ КЪДЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПОЧНЕ…

  22. Еми нормално е да има издънки – вместо в часовете по български език и литература да се набляга на езика (правопис и правоговор) се набляга на литературата, назубрени цитати и т.н.
    Неграмотността на поколенията след моето (аз съм завършил през 2001) расте по експонента (когато завършвах около 1/5 от съучениците ми правеха елементари правописни грешки – незнаеха кога се пише ю и кога йо и т.н. )
    Спомням си че последната ми диктовка беше в основното образование – началото на 8клас. Голяма часто то съучениците ми не можеха и една молба да напишат. Същото беше и в университета (ТУ-София, бивше МЕИ), преподавателите бяха ужасени че трябва да пишат отличен на неграмотни хора (не можеш да го скъсаш затова че не може да пише правилно на български за съжаление) – които вероятно са влезли с 6 по български и литература в дипломата!!!

    Според мен това е основното в часовете по български и литература – да те научат да пишеш правилно, няма никакъв смисъл да правиш тестове, есета, преразкази, анализи и т.н. когато НЕ МОЖЕШ да пишеш!!!
    И ако някои в глупавото министерство на образованието има малко мозък и го ползва за нещо по-различно от това каква комисионна да вземе за нещо или коя клюка да обсъди – трябва сериозно да преработи учебната програма като застъпи точно правопис!

  23. Han ASD: Много добре казано. Литературата открай време се е изродила от средство за развитие на добро словесно представяне на собствени мисли в сляпо назубряне на теми, цитати и клишета от рода на „лирическия герой“ (само помислете какво значение е придобила тази фраза и на колко шеги е прицел или инструмент), та резултатът е високопарно-възвишен въздух под налягане в хиляди екземпляри и никъде не можеш да намериш простичко казано, например, харесвам Вапцаров, защото като го чета, усещам как в мен се поражда емоция при мисълта за проявлението на човешкия гений чрез машините. Не, това трябва да е разтегнато на няколко листа, да звучи патетично и да е в тон с това, което някой друг ти е казал, че трябва да чувстваш. Я си представете каква оценка ще получи тема, в която е развито нещо от рода на „Не харесвам Смирненски, тъй като неговите стихотворения са изпълнени с дълбока меланхолия, която поражда у мен негативни емоции. Предпочитам по-позитивно настроени поети.“ Не мога да не си спомня как преди години на кандидатстудентски изпит по литература за СУ (май беше), беше се паднала тема за Яворов, и впоследствие някой от онези „мъдреци“ и стожери на българската литературна наука беше завил, че са намаляли оценки на теми, в които майката в поезията на Яворов била разглеждана като метафора на родината. Какво, значи е важно не да имаш добре изложена теза, защитена с дедуктивни разсъждения на базата на съответните произведения, ами да уцелиш какво им се иска да чуят богоизбраните светила от МО?
    От друга страна, нивото на грамотност, което се е запечатало в главата ми, съм го достигнал не толкова в часовете по четене и писане навремето, колкото от купищата изчетени книги, подчертавам, за удоволствие изчетена художествена литература, а не разни граматики. Как се развива тема, ако не си чел произведението? => Трябва да четеш. => Следователно граматиката ти се набива в главата. Само че някакси не се получава в последно време. Парадокс! Не че някой си прави усилие да се запечата де… забелязвам как от речника на младежите постепенно изчезва думичката „приятел“. Масово се използва „френд“! „Един френд“, „една френдка“. Побеснявам като го чуя! Какво, българска дума няма ли за това? Или не е достойна? И това е само една от многото думи, дето постепенно биват изтрити поради разни субкултурки (използвам думата не в социологически смисъл, а в смисъла на „низък“), дето са „мн коол“ и „супер яки“! Даже имаше една реклама на М-тел „чаткаш с френдовете за н’ам си колкото стотинки на минута“. Е, кой ги допуска тези, както казваше една моя учителка по литература навремето, хъшлашки изрази? Нали уж имаме министерство на КУЛТУРАТА? (подсказка: ключовата дума е „уж“). Ще се повторя: вината не е на учениците, не и на учителите, (понеже в последно време те като че ли повече са като посред джунгла: как да контролираш шайка диванета, растящи в слободия, без дисциплина и с абсолютно мерзка ценностна система? Рибата откъм главата се вмирисва, а тя тая глава открай време има нужда някой добре да я прасне с един винкел.

  24. Здравейте и от мен!
    Напълно съм съгласна със стаята в по-голямата и част.Аз съм мад учител и се срещам с всички възможни трудности по пътя си. Родители, на които не им пука за образованието им но иначе знаят повече от всички, учебници пълни с абсурди, учители,които стоят на местата си само защото са свикнали. Ние младите имаме хъс и желание за работа, но няма кои да ни подкрепя – нито директори, нито инспекторат по образованието нито министерството, нито родителите. Срещаме минимална подкрепа и това ни подтиска, излизаме от системата и нещата си вървят по старому. Затова всички са виновни за неграмотността!!!

  25. Уважаеми Сънародници,
    Време е вече да се разбере че е престъпление и законно нарушение да хулиш когото и да било, ПЕРСОНАЛНО!

    Време е вече да се ползува правилен и УВАЖИТЕЛЕН език към когото и да било независимо от личното ни мнение към същият!
    Време е и всички тези ПОДВЛАСТНИ и Марионетни на Финасово-Инвестиционният Бизнес, Масмедйни Провайдери (както в Интернета , така и в Пресата, Радиото и Телевизията), да наложат най-вече Български Литературен Стандарт в изразът на думи, още повече когато това става независимо от кого, ПУБЛИЧНО!!

    Време е да „ИЗМИЕМ литцето“ на Държавата си от подобен род цинизми, епитети нецензурни реплики към личности, с цел да не петним словото и честа на тези които са ни дарили с него.
    Време е най-вече да станем и Хора изчиствайки словото си от разните там ненужни Чуждици и изопачени изрази, където вместо богатата словесна Българска реч се ползуват цифри!

    Уважаеми Сънародници,
    Време е да приемем закона на ПРИЕМСТВЕНОСТТА в Конституцията си като Мнoгoнационална Държава, едно от важните условия на Демокрацията!!

    Само моля да не чуя познатите вече, вечни нападки към тоз или онзи, който избрахте.
    ОБВИНЯВАЙТЕ се сами себе си, тези които си дадохте гласът не за ХОРА-ЛИЧНОСТИ-ТАЛАНТИ, а слепешката , неграмотно и хипнотизирано, избрахте УЛТРА-ДЯСНО-ЦЕНТРИСТКА КУЛТ Групировка.
    Точно както писах веднага след позорният изборен резултаят, точно така и става.

    Стана така, че за да се състави ново правителство, бе необходимо да се прибегне до «Джеримандър-магии», Култ-Идеилогически-КОКТЕЙЛ / коалиция , който да може да покрие поне 50%, и да наложи своите „послушни места“ в парламента.

    Но разумни Люде-БЪЛГАРИ,
    Кажете ми как един такъв Култ-Идеологически-Коктейл, ще сможе спокойно и уверено да ръководи МНОГОНАЦИОНАЛНА България, когато всички решения и действия, ще се вземат от основа на РАЗНОРОДНИ-Култ-Идеологически убеждения.

    Ето го и фактът как УМИШЛЕНО „по-силните“ на денят в този Полит бизнес се налагат некоректно към съперниците си, още повече че са и ФИНАНСОВО-€ВРО-ЗАДЪЛЖ€НИ за „усп€ха“ си.

    Уважаеми сънародници,
    Драги мои събратя – БЪЛГАРИ,
    На 18-ти Юли 2009г. чествувахме 172 години от рождението на Великият Васил Иванов Кунчев-Левски.
    Как, и с какво него ден спомена всеки един истински БЪЛГАРИН, този наш Велик Кумир,?
    Левски го знае не само БЪЛГАРИЯ, но го знаят и Унгария, и Румъния, Македония, Сърбия и Турция, всички народи претърпяли събитията по времето в което той живя и се бори.
    Знаят го всички които мечтаеха като него за „ЧИСТА и СВЯТА РЕПУБЛИКА“, и за свобода на Отечествата си.
    Знаятго и ще го помнят всички които се бориха, и все още се борят за „ИСТИНСКАТА ДЕМОКРЕАЦИЯ“ и ЕДИНСТВО между ХОРАТА, а не разединение и поляризация.

    Свързвайки този факт, с факта-избори на 5-ти Юли 2009г., какво направихме от РОДИНАТА на този велик БЪЛГАРИН?
    Не „ЧИСТА и СВЯТА РЕПУБЛИКА“, ИСТИНСКИ ДЕМОКРАТИЧНО-Обединена, а една, ( даже ме е срам да напиша думите)
    УЛТРА-ДЯСНО-ЦЕНТРИСТКА, на Култ-идеологии, Култ-Религиозно и Култ-Етнически, РАЗЕДИНЕНА България.
    Да, именно в УЛТРА-ДЯСНО-Ц€НТРИСТКА, КУЛТ-Групирана БЪЛГАРИЯ,
    превърнахме Родината на Левски и Ботев!

    Уважаеми сънародници,
    Това ли е нашият най-добър подарък за този славен наш БЪЛГАРИН?
    Това ли е най-доброто което ние може да дадем за Родината си?
    На какво ни учиха и Левски и Ботев, и за какво тогава ги изучаваме и сега?

    Моля не ме разбирайте неправилно!
    Аз неговоря пасквилатно, даже нямам право от позициите на Истинската Демокрация, да мисля срещу насшите човешки Увлечения, било те Култ-идеологически, Култ-религиозни или Етнически.
    Не!
    Това за което пиша тук е само един буден размисъл и най-вече ПРИЗИВ.
    Да това е;
    Апел срещу грешките които пораждат остарялите с времето си Групираните и Поляризирани форми в отношенията ни.
    Призив за буден размисъл върху нашите социално-неправилни, обществено-Държавни форми на действия и ОТНОШЕНИЯ, умишлено ГРУПИРАНИ, ПОЛЯРИЗИРАНИ и БИЗНЕС-МАНИПУЛИРАНИ, разцепващи единността на Обществото.
    Това е по-точно самокритика на;
    Неправилните ни действия в отношенията ни, лежащи на основата на враждебността между Личните три култови фактора;
    (Идеология, Вяра и Етнос ), които правят Вътре-общественият живот на Многонационална България, и в целият свят, НЕСТАБИЛЕН.

    Именно тази нестабилност потдържана от всички нас чрез систематичните ни Грешки, поражда и негодуванието и нападките срещу Държавата, държавните служители и Правителство.
    Именно тези грешки в отношенията ни, пораждат и водят до кризите и нещастието сред нас, ХОРАТА на 21-ви Век!!

    Външни политически „експерти“ предвиждаха много «Джеримандър-магии» в БЪЛГАРИЯ по време на изборите, но само един €вропейски «€ксперт», 3 дена преди изборите заговори съвсем уверен че Г€РБ е новият полит-лидер в БЪЛГАРИЯ!?

    От къде се взе тази сигурност, Забележете 3 дена преди изборите, и то сред €вро-чужденци??
    Запитвате ли се защо бе тази «увереност», именно от €вропа??
    Запитвате ли се защо веднага след изборите, «някои лидери» на други култ-групировки, си подадоха в€днага оставката??

    Драги БЪЛГАРИ, не чувствате ли че и този път ни КУПИХА и то с огромни чужди ср€дства?
    Купиха ни не други а именно тези тъмни «Джеримандър-сили» от €вро-Конгломерата!!

    БЪЛГАРЯ е «ПОРТАЛ» между Европа и Азия, и заради нашата Полит-Н€ГРАМОТНОСТ, Социална-Н€СТАБИЛНОСТ и Вътре-Етническо Разединение, Чуждите €вро-сили си сложиха собствен „Порти€р-Пиколо“.

    Порти€р, УЛТРА-Дясно-Ц€НТРИСТКИ-Пиколо!!

    „АФ€РИМ“ бе братя БЪЛГАРИ!!
    Дерзайте и бъдете Послушно щастливи-€ВРОПЕЙЦИ!!!

    !!Жалкото е че, всеоще в България се избират БЕЗМАНДАТНИ, маскарадно-ОЦВЕТЕНИ и САМОИМУНИЗИРАЛИСЕ Партии, а не хора, личности-ТАЛАНТИ!!

    „Истината за проблемите не престава да съществува, само защото сме я игнорирали.“
    Фактите са неоспорими!

    СРАМ и ПОЗОР за нас Българите!
    СРАМ и ПОЗОР пред светъът!

    С уважение:
    И.П.Енчев / enchev.i@abv.bg

  26. Онемях…

  27. Енчев!
    Объркал си мястото!
    И дори да има място аспекта, който си превърнал в същност, на своето изказване, очертай го, моля, по – конкретно на тема български език и литература, и образование.

  28. Perfektna statiq,bravo za avtora i!Mnogo otdavna se znae,4e balgarskite u4enici sa polugramotni,no vsi4ki si zatvarqha o4ite pred tozi fakt.Ne e dale4 vremeto oba4e,kogato istinata 6te lasne takava,kakvato e i samata deistvitelnost.Porazqva6ta negramotnost,kupi6ta pravopisni gre6ki i tezi mladeji sa bade6teto „utre“na Bulgariq,“vi6istite“.smeq se prez salzi,za6toto makar i v momenta da ne jiveq v Bg,az mnogo dobre znam ,za kakvo stava vapros.Kogato bqh dete i sre6tneh trudnost s izpisvaneto na dadena duma,togava na6ata U4itelka mi kazva6e da obarna vednaga dumata v mnojestveno lice i 6te razbera kak se pi6e.Sega ne znam kak i na kakvo gi u4at v 4asovete,no sam v potres ot tova,koeto imam vazmojnost da 4eta i da 4uq.Naistina balgarskoto obrazovanie se nujdae ot spe6ni merki,v protiven slu4ai vaob6te ne mi se misli,kakvi „vi6isti“ 6te imame,kakvi upravnici.

  29. Към автора:

    Уважаеми,

    Всеки, който е обвинявал хората за глупостите в управлението, е сбъркал. Не че народът не е прост. Просто обществените нагласи и начин на мислене много зависят от това, което им се предлага. А министерството и държавата като цяло, че дори и самите университети, им предлагат преди всичко безмислици и абсурди – ще има 13-ти клас, няма да има; ще има нови учебници и учебни предмети тази година, после ще върнем старите; децата да учат по някой от 10 учебника на никому неизвестни доценти, пълни с откровени небивалици и простотии… и т.н. и т.н. Вие какво очаквате? Недоволни родители да основат четнически комитети за борба с глупостта и корупцията в образованието? Или просто да поемат образованието сами, докато продължат да плащат данъци за поддържането на институциите? В днешно време явно това трябва да се прави – сами да се лекуваме, сами да се защитаваме, сами да се образоваме… чиновниците са за да взимат заплата, не да работят…

  30. Когато аз ходех на училище имахме отделни часове по граматика и литература.Никой не ходеше на частни уроци – подготовката беше достатъчна за да нямаш проблем с изпити.Заплатите на учителите трябва да зависят от успеваемоста на учениците:

    1, Некадърните учители ще се махнат.
    2, Учителите ще работят за същите пари /заплата+частни уроци/ само в часовете в училище.

  31. Неграмотността е нещо брилиантно! Благодарение на неграмотниците винаги изкарвам по-високи оценки в университета, винаги съм правил по-добро впечатление, винаги съм си намирал работа по-лесно. Лесно разбирам какво „казват“ по „телевизора“, а още по-лесно разбирам какво ми „казват“ неграмотниците. Обобщено – неграмотността е най-добрият ми съюзник срещу конкуренцията.
    P.S. Най-искрено пожелавам успех на всички, които знаят как се пише множественото число на думата „случай“ !!!

  32. Наистина ли мислиш, че е „брилиантно“?:)

  33. хахахаха🙂 дори е brilliant-но :Р

  34. Васко, ти си като едно светило в мрака.

  35. Хич не разчитай на това, Васко. Неграмотността се превръща в норма. Да не мислиш, че повечето ейч-арчета (специлиасти в отдел „Кадри“!), дето се дипломират сега, утре ще станат по-грамотни? Вдругиден пък ще те гледат като някакъв урод на природата именно защото с грамотността си контрастираш с масовката.

  36. Една от многото добри практики, които въведе Министър Николай Василев е периодичното ограмотяване на служителите от държавната администрация. Стигна до най-малките общини и положи неимоверни усилия да ограмоти поне малко вече назначените иначе ДЪРЖАВНИ служители /повечето от които с купени дипломи/. Естествено, ако имаше нужните правомощия, може би щеше да ги натири, но нали там все пак е МЕСТНО самоеправление и се назначават от кметовете, които пък от своя страна са длъжни да изпълнят определена политическа поръчка. И затова единственото, което можеше да направи, е да похарчи държавни пари за безплатно ограмотяване. А сега го обвиняват затова. Напълно несправедливо. Те и други министри крадоха и харчеха на поразия, но ЗА СЕБЕ СИ.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and коментари feeds.