Да продаваш хора

декември 4, 2009 в 4:50 pm | Публикувано в Интернет, Маркетинг | Вашият коментар

Кой каза, че в цивилизованите демократични общества търговията с хора е сведена до възможния минимум?

Почти всеки път, когато имам среща с рекламни агенти, най-силният коз, който те обикновено използват, е броят на хората, които посещават, четат или гледат техния сайт, тяхното списание или тяхната телевизия.

„Имаме 200 000 регистрирани потребители на нашия сайт“ ,в ушите на наивния рекламодател би трябвало да означава, че 200 000 души са се регистрирали и редовно следят какво има там. Затова и от Facebook например не се свенят да кажат, че имат 350 милиона потребители. Те не лъжат – имат ги. Но това съвсем не означава, че 350 милиона души реално са регистрирани. Аз имам три акаунта във Facebook, като два от тях не съм посещавал от година, а и нямам намерение да посетя.

Хубавото на медиа като Интернет е, че можеш да измериш всичко, при това съвсем точно. Един съвсем елементарен пример – слагаш банери на някой от сайтовете, след това засичаш колко поръчки идват от всеки от тези сайтове. Така виждаш кой от сайтовете наистина работи и къде си хвърляш парите на вятъра. Ако целта ти е да продаваш повече, а целта на маркетинга е точно тази (ако някой иска да докаже, че не е така, моля да заповяда), надали ще те интересува колко души посещават сайта, от който нямаш нито една поръчка. Дори и да са един милион. Рекламният агент обаче ще дойде и ще каже: „Да, ама така си увеличил brand awareness-а на своя продукт“ (познатостта на марката, демек).

„Голяма работа“, бих отговорил аз. Нали целта ми е друга?

Разбира се, с това съвсем не искам да кажа, че познатостта е нещо, което трябва да се пренебрегва. Но когато конкретната цел е съвсем друга, тя логично трябва да остане на по-заден план.

Въпросните рекламни агенти имат една единствена цел – да „продадат“ хората, които вече са обърнали внимание на съдържанието на тяхната медиа и редовно я четат/слушат/гледат и т.н. Единици са хората, с които работя постоянно и които винаги след кампания са се интересували от резултатите и от това какво може да се подобри, ако нещо не е проработило. Останалите просто продават вниманието на хората. „Имам 20 хиляди души – искаш ли да купиш вниманието им?“

Това се случва с всички нас, когато ежедневно избираме с дистанционното телевизионния канал, настройваме предпочитаното радио, посещаваме избрания сайт или купуваме интересните вестник или списание. Или когато просто си ходим по улицата. Нас ни продават. В което няма нищо лошо. Освен ако не сте рекламодател, който вижда как парите му изчезват без да получи нищо в замяна.

Но когато трябва да купиш вниманието на хората, не трябва да се интересуваш от броя им, а от онова, което ще направят. И да искаш от рекламните агенти да не ти „продават“ хора, а резултати. Все пак, не всеки може да си позволи да ти каже: „Ако това не сработи при хората, които ще ти „продам“, няма да ми го плащаш или ще ти намаля цената наполовина„. И досега не ми се е случвало някой да го направи. Но който го каже,  със сигурност ще спечели благоволението на рекламодателите, като дори слабите резултати понякога ще му бъдат прощавани. И в дългосрочен план това ще му помогне много повече, отколкото ако играе на дребно.

Ето нещо по темата, което качих преди няколко дни в SlideShare.

P.S. Точно един месец измина, откакто не съм писал нищо тук. Ще се постарая повече да не се случва…

Вашият коментар »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Блог в WordPress.com.
Entries and коментари feeds.